За всички футболни икономисти (или икономически футболисти) едно периодично проучване (Football Money League 2013) на Deloitte за финансите на големите европейски футболни отбори. Ето и една показателна графика изведена от него:
Тя показва приходите от билети спрямо другите приходи (права за излъчване и комерсиални приходи). Размерът на кръговете показва общите приходи на клуба. Изведена е и линейна регресия (допускайки, че приходите от билети - показвайки интереса и "обема" на базата от фенове - влияят на другите приходи), която очаквано показва, че колко повече приходи от билети, толкова повече други приходи – за всеки допълнителен лев приход от билети, идват средно още 1.7 лева други приходи (за специалистите R2 = 0.6).
Няколко интересни извода:
- Макар и само с 2 клуба, Испания има най-големите клубове в Европа.
- Англия има най-много големи клубове (7), следвана от Италия (5, но по-малки) и Германия (4).
- Клубовете над линията (напр. Реал, Барселона, Милан) са „по-комерсиални“ – успяват да привлекат повече други приходи спрямо средното. Клубовете под линията (напр. Арсенал, Манчестър) разчитат повече на феновете и (напр. в сравнение с Реал и Барселона) не успяват да извлекат достатъчно други приходи спрямо приходите от билети.
- За най-големите клубове, има изразена връзка между ранга на отбора (според UEFA към 2011/2012) и неговите приходи, но има много "подценени" отбори (напр. Порто, Бенфика, Атлетико Мадрид и др. - виж следващата графика), които въпреки резултатите не успяват да привлекат приходи. Разбира се, това е проблем не толкова за феновете, а за футболистите, които играят в тях, защото дадените клубове не биха могли да си позволят високи възнаграждения.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, бъдете кратки, придържайте се към темата и общоприетите норми на общуване в публично пространство. Мнения, които не отговарят на тези критерии, както и съдържащи спам, т.н. тролинг и др. ще бъдат изтривани без предупреждение. Благодаря.